28 augusti, 2024
Internationell uppmärksamhet kring restaureringsarbete med flygambulans Tp 81
På Flygvapenmuseum pågår arbete med att återskapa en unik kopia av det enda Grumman Goose-planet som har tjänstgjort i svenska flygvapnet – nu väcker restaureringen internationellt intresse.
Det omsorgsfulla arbetet med att återskapa en kopia av det enda Grumman Goose-plan som har tillhört det svenska flygvapnet har pågått i några år. Det brittiska flygmagasinet Aeroplane har nyligen publicerat ett reportage om den världsunika restaureringen och samarbetet med Östergötlands flyghistoriska sällskap (ÖFS).
– Den uppmärksamheten betyder mycket, dels för att marknadsföra vårt museum, men även för att skapa eventuella kontakter med liknande verksamhet och projekt runt om i världen, säger Per Björkqvist, flygtekniker på Flygvapenmuseum.
Magasinet Aeroplane ges ut en gång i månaden och är en av Europas största tidskrifter som fokuserar på flyghistoria och bevarande av flygplan. Det fyra sidor långa reportaget berättar om såväl den spännande historien om den svenska flygambulansen Tp 81, och om hur ett likadant Grumman Goose-plan till slut hamnade på Flygvapenmuseum för snart fyra decennier sedan.
Grumman Goose var ett tvåmotorigt amfibieflygplan som tillverkades i USA av Grumman Aircraft Engineering Corporation i 345 exemplar. I maj 1937 skedde den första flygningen med prototypen. Den svenska Flygförvaltningen köpte ett exemplar av Grumman Goose från ett norskt flygbolag 1951. I det svenska flygvapnet fick det beteckningen Tp 81 och blev baserat på Norrbottens flygflottilj F 21 i Luleå. Tp 81 skulle fylla ett akut behov som ersättare till en Tp 4, Beechcraft 18R, som var uttaget att delta i den norsk-brittisk-svenska Antarktisexpeditionen 1951. Därefter användes Tp 81 som ambulansflygplan under hela 1950-talet, och senare som transport- eller sambandsflygplan.
Den 5 april 1962 totalhavererade flygplanet i samband med start från Hemavan. Ombord fanns sex personer, fem klarade sig oskadda och en fick lindriga skador. Idag finns endast enstaka delar kvar av den svenska Tp 81, men 1986 fick Flygvapenmuseum tag i ett likadant Grumman Goose-plan via en bytesaffär. Flygplanet hade tjänstgjort i Karibien och hade gått för egen maskin till USA. Där blev det nedmonterat och lastat i en Tp 84 Hercules för transport till Malmen i Linköping. Efter ankomsten till Flygvapenmuseum blev det ställt i magasin utan åtgärder. Men sedan 2016 står Grumman Goose i Flygvapenmuseums verkstad. Flygplanet ska restaureras för att se ut som ambulansflygplanet Tp 81. Det kommer att bli orangefärgat och försett med både kronmärke och rödakorsmärke.
– Många museer i utlandet utför liknande restaureringsprojekt men just det här är troligen den enda ”Goosen” som finns i Europa, säger Per Björkqvist.
Aeroplanes reportage sätter också ljus på Flygvapenmuseums ovärderliga hjälp från vänföreningen Östergötlands flyghistoriska sällskap (ÖFS). Varje vecka samlas medlemmar från vänföreningen för att arbeta ideellt med restaureringar av flygplan och fordon, och inte minst den noggranna återskapningsprocessen av Tp 81.
– Samarbetet med ÖFS betyder mycket för Flygvapenmuseum, de är otroligt skickliga på det de gör, och det är samtidigt en viktig social verksamhet för restaureringsgruppen, säger Per Björkqvist.
Även Tullingegruppen har bidragit i arbetet med att återskapa luftambulansen. Bland annat måste lager av gammal färg varsamt avlägsnas på insidan och det delvis korroderade skrovet ersättas med ny skalplåt. Allt ska bli så likt originalet som möjligt.
– Den största utmaningen är att det finns så otroligt få bilder på flygplanet. Eftersom typen fanns i ett enda exemplar i Flygvapnet så är den inte så allmänt dokumenterad. Så vissa detaljer, särskilt inredningen i flygplanet, får bli en del antaganden på hur det såg ut, säger Per Björkqvist.
Något slutdatum för när restaureringen ska vara färdig är inte satt, men i framtiden kommer den unika kopian av Tp 81 att kunna visas för allmänheten på Flygvapenmuseum.
– Att se projektet växa fram och att få jobba tillsammans med restaureringsgruppen; det är en förmån i mitt jobb på museet, säger Per Björkqvist.
Fakta Grumman Goose Tp 81
- Grumman Goose var ett amfibieflygplan vilket innebar att det kunde landa på både land och vatten.
- Landställen kunde låsas i utfällt läge. Det möjliggjorde för piloten att landa flygplanet med skidor monterade.
- Planet kunde hämta patienter från avlägsna byar genom att t ex kunna landa på vattendrag.
- Tp 81 blev det sista i raden av ambulansflygplan som av allmänheten i Norrbotten kallades ”Bodenambulansen”.
- När flygplanet blev kasserat efter haveriet 1962 hade det en flygtid på 2 795 timmar.