Vad? Ta reda på hur utrymningsvägarna i ditt hem ser ut och var de finns. Varför? Om något händer kan det vara avgörande om man vet hur man på snabbaste sätt kan lämna bostaden. Nyckelord Utrymningsvägar, rök- och brandgaser, evakuering
Gör en enkel ritning över ditt hem med dörrar, rum och fönster. Markera de vägar som det går att ta sig ut från bostaden med en pil. Markera var brandvarnare sitter med ett X.
– Det ska finnas minst två utrymningsvägar. Om det brinner vid den ena vägen ska det finnas minst en annan.
– I hus upp till 8 våningar är trapphuset oftast den ena utrymningsvägen. Ett fönster där räddningstjänsten kan hjälpa till med utrymning kan vara den andra utrymningsvägen.
– För hus med mer än 8 våningar finns oftast bara en utrymningsväg. Då ställs särskilda krav på hur trapphuset är byggt för att förhindra att rök- och brandgaser sprids. En stor del av flerbostadsfastigheterna i landet har brandtekniska anordningar installerade. Dessa kan vara till exempel rökluckor eller fläktar för att möjliggöra brand- och rökgasevakuering från trapphus, källare och garage, eller stigarledningar för att underlätta vattentransport för räddningstjänsten vid insats.
– Utrymningsvägar ska alltid hållas fria från lösa föremål och brännbart material. Därför ska till exempel cyklar, barnvagnar, tidningspapper och kartonger inte ens tillfälligt förvaras i trapphuset.
– Både hyresgäster/lägenhetsinnehavare och fastighetsägare/bostadsrättsföreningar har ett ansvar för efterlevnaden av lagen. För de boende gäller det att rätta sig efter de regler som gäller för byggnaden i fråga. För ägare gäller det att se till att regler upprättas, och att brandtekniska installationer kontrolleras och underhålls.
Syfte – Att göra eleverna uppmärksamma på hur utrymningsvägar och brandlarm fungerar vid brand i deras egna hem.
Den rutade sidan är bara ett exempel, om det går använd rutat papper eller liknande.
Låt eleverna rita planlösningen över deras hem i grova drag.
Be dem markera med pilar var de vet, eller tror, utrymningsvägarna finns.
Om de är osäkra så be dem ta reda på det när de kommer hem.
Be även eleverna att markera var brandvarnare finns i bostaden med X.
Sitter brandvarnare på de ställen det behövs?
Behövs det brandvarnare på fler ställen i bostaden?
Källor: https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/flerbostadshus/
https://rib.msb.se/filer/pdf/29712.pdf